Nyhet
LozzaVL 4309 0AD2
Pris för båge utan glas
1 969 kr
Lozza har den längsta historien på glasögonmarknaden och leder sitt ursprung till det fattiga Italien. År 1878 hade industrialiseringen av Europa just inletts och låg fortfarande i sin linda när tre gatuförsäljare i Venedig kom på idén att tillverka och sälja glasögon i stor skala. En av dem var Giovanni Lozza, som övertalade vänner och släktingar i området att öppna glasögonbutiker och sälja hans produkter till det italienska folket. Senare gick Lozza sin egen väg. Han konstruerade maskiner för snabb tillverkning av glasögon och blev grosshandlare. Lozza startade en finmekanisk verkstad under eget namn 1912 och började omsätta sin egna idéer i praktiken. Lozza höll alltid koll på den senaste tekniska utvecklingen och försökte införliva den i sin verkstad och sina glasögon. I modebranschen blev glasögonmärket känt för sin kombination av traditioner, klassiska värden och modernitet. Han experimenterade tidigt med nya material men såg till att inte ge avkall på kvaliteten eller funktionaliteten eller svika det klassiska arvet. Med den legendariska modellen Zilo Sports skapade Lozza en tidig ikon i 40-talets modevärld, och 20 år senare vann Lozza slutligen en välförtjänt mode-Oscar.
Lozza har alltid präglats av klassisk italiensk elegans. Även efter att familjeföretaget togs över och omstrukturerades av De Rigo-koncernen 1983 har Lozza varit troget sitt arv och sina traditioner. Märket står för traditionellt glasögonmode med ett modernt drag. Glasögon och solglasögon för både män och kvinnor är en del av sortimentet.