DKNYDK 7004 015
Pris för båge utan glas
1 529 kr
Modemärket DKNY, som är uppkallat efter skaparen Donna Karan och företagets huvudkontor i New York, har inspirerat modevärlden sedan slutet av 1980-talet med sin stadspräglade stil för självsäkra, framgångsrika kvinnor som värdesätter exklusivt men användbart vardagsmode. Donna Kara's motto passar därför kollektionen perfekt: ”Det första man ser ska vara kvinnan, inte hennes kläder”.
Märkets framgångssaga är oupplösligt förenad med grundaren Donna Karan. Hon föddes på Long Island 1948 som dotter till en skräddare och en modell. Hon hoppade av studierna vid Parson’s School of Design, fick sommarjobb på modeföretaget Anne Klein och blev till slut chefens assistent. Dottern Gabrielle (Gabby) föddes 1974 och inspirerade Karan till att starta DKNY, en lågprisavläggare för yngre flickor och kvinnor. Snart utvidgades modemärket ytterligare med en herrkollektion, skor, underkläder och glasögon samt parfymer och kosmetika. År 2001 tog Louis Vuitton Group över företaget för mer än en halv miljard dollar.
Donna Karan lever för modet men strävar alltid efter att skapa kläder som hon själv skulle vilja ha. Bland annat har hon tagit fram strumpbyxor med fast gördelstöd. Denna ”sjunde avenyns drottning” har en modekänsla som återspeglas i DKNY-kollektionerna, som är inriktade på unga, modemedvetna kvinnor i amerikanska städer. Jämfört med partnermärket Donna Karan är sortimentet därför inte präglat av lyx och elegans utan av ett rent, ledigt och bekvämt mode som passar din personliga stil och gör sig perfekt för livet i New York. En särskild höjdpunkt är DKNY Jeans-kollektionen, med sexiga designjeans till överkomliga priser, och DKNY Cosy, en särskild top i en mängd olika färger och material (t.ex. merino- och kashmirull) som kan bäras på flera olika sätt.