Emporio Armani
EA 3034 5229
Pris inkl. glas**
1 489 kr
Lyxdesignmärket Giorgio Armani står som symbol för italienskt herrmode av hög kvalitet. Lyx är verkligen inte lättköpt. Det exklusiva modemärket Armani har ungefär 500 butiker i 46 länder. Lyximperium inriktar sig inte bara på damkonfektion, herrkonfektion och barnmode utan säljer även heminredning, parfymer, kosmetika, klockor och smycken. Dessutom ingår bokförlag, blomsteraffärer, matställen (kaféer, sushibarer, konfektaffärer, restauranger), hotell och spa i märket Armani. Märkets logotyp, som används redan från början, är en stiliserad örn som står för märkets kraft och styrka.
Den typiska Armanistilen är klassiskt elegant utan att vara konservativ. ”Armanilooken” gjorde jeansjackan socialt accepterad. Designern själv beskriver syftet bäst: ”Mitt mål är att man ska kunna hitta och förfina sin egen stil genom mina kläder, utan att man blir en slav under modet.” Armanimodet är tidlöst och alltid överraskande. Ovanliga snitt blir snabbt nästa stora trend. Richard Gere bär uteslutande Armanikläder i filmenAn American Gigolo, och iDe omutbarahar både Kevin Costner och Sean Connery på sig kläder från Armani.
Giorgio Armani föddes 1934 i italienska Piacenza. Han talade franska men inte engelska och läste medicin innan han hoppade av och prövade fönsterskyltning. Han blev chef för herravdelningen på varuhuset i Milano och senare designer för Nino Cerruti. Tillsammans med partnern Sergio Galeotti grundade han sitt eget märke 1975 och lade till Emporio Armani – ett andra, sportigare märke, 1981. När Galeotti avled i aids 1985 blev Giorgio Armani ensam ägare till imperiet. Han leder fortfarande företaget som chefsdesigner men har sedan 2007 sökt efter en köpare till företaget, som värderas till fem miljarder euro. Mästaren själv bär nästan uteslutande jeans och t-tröjor och är enormt elegant och stilfull. Han är känd för sin sparsamhet men är även en av 1900-talets största modeskapare.