NikeNIKE 7092 011
Pris för båge utan glas
1 829 kr
Nike har under många år varit en ledande tillverkare av sportkläder och är ett av världens mest berömda märken. Företaget växte fram i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Revisorn Phil Knight och idrottstränaren Bill Bowermann hade sedan 1964 framgångsrikt sålt sportskor under namnet ”Blue Ribbon Sports”. År 1971 uppdrog Phil Knight åt Carolyn Davidson, som studerade grafisk design, att ta fram en logotyp som ger en känsla av fart och rörelse. För 35 dollar formgav Davidson den i dag hyllade ”swoosh”-logotypen. Följande år grundades Nike Inc. med den nya logotypen och omställningen från återförsäljare till tillverkare var ett faktum. Den första kollektionen lanserades och sportmärkets unika utveckling inleddes. Davidson fick senare en mer passande belöning för sin design, då hon 1983 tilldelades en diamantprydd Swooshring av guld och ett okänt antal Nikeaktier som tack vare märkets framgång ger henne en tryggad pension. Märket Nike står för absolut prestanda och maximal framgång. Nike började redan tidigt samarbeta med berömda och framgångsrika idrottsmän.
Företaget fokuserade i början på friidrottsmän, men det verkliga genombrottet kom i slutet på 80-talet som en följd av att företaget 1984 skrev kontrakt med basketlöftet Michael Jordan. I slutet av Air Jordan-eran hade denna lyckträff bidragit med 2,6 miljarder dollar till Nikemärket, vilket befäste dess ställning som världens ledande tillverkare av sportartiklar med ett rykte som endast kan jämföras med företag som Coca Cola eller McDonalds. Så blev Nike kult. Stjärnor och kändisar från film- och musikbranschen har genomgående på sig Nike på fritiden och på scenen.
Nikes sortiment har också utvidgats till andra produkter än sportartiklar, skor och kläder. Som andra tillverkare av sportartiklar erbjuder Nike även en rad livsstilsprodukter som streetkläder, klockor, solglasögon och kosmetika genom att andra berömda märken, som Converse, är en del av Nike. Tyngdpunkten har dock alltid lagts på sport- och fritidssektorn. Tack vare samarbetet med framgångsrika idrottsmän som Tiger Woods och Lance Armstrong, och genom kampanjen Stand up, speak up!, som är riktad mot rasism inom fotbollen, har Nike fått mycket positiv uppmärksamhet under senare år.