Screen Time Index | Mister Spex

Screen Time Index

  • Mest skärmtid


    USA
    Spenderade mest tid framför sina skärmar (+44.9% mer än den globala medianen)
  • Lägsta
    tid på sociala medier


    Finland
    Finländare spenderar bara 57 minuter om dagen på sociala medier.
  • Mest Tid med Dataspel


    Irland
    Spenderar mest tid med att spela dataspel (74 min per dag), följt av Mexico (73 min per dag) och USA (69 min per dag)
  • “För att säkerställa att du tar hand om dina ögon på bästa sätt, rekommenderar vi att du vid behov, återfuktar dina ögon genom att använda lämpliga ögondroppar. Du kan också använda dig av ögonavslappningstekniker såsom ”palming” samt överväga att använda blåljusbehandlade glasögon, speciellt om du har mycket skärmtid på kvällarna.”
    - Benny Bendt, Optiker, Mister Spex.

Screen Time Index

Hur mycket tid tillbringar människor framför en skärm varje dag?

Hos Mister Spex är ögats hälsa kärnan i allt vi gör, vi utvecklar ständigt på hur vi bäst kan skydda ögats hälsa. Då Covid-19 pandemin har tvingat många människor runt om i världen att arbeta och studera hemifrån har skärmtiden oundvikligen ökat. Fler och fler möten, kurser och sociala evenemang hålls online. Många studier, inklusive vår egen 2018 trend report i samarbete med The German Institute for Trend and Future Research, har belyst den potentiella negativa effekten av förlängd skärmtid på ögats hälsa. Än så länge kan endast hypoteser göras om de långsiktiga effekterna nuvarande restriktioner har, men vad vi faktiskt vet är att skärmtiden har en direkt inverkan på ögats hälsa. Det kan leda till trötthet i ögonen, torra och irriterade ögon samt näthinneskador.

Mister Spex vill upplysa människor att själva kontrollera och vid behov ifrågasätta mängden tid de spenderar vid en skärm dagligen - då detta kan påverka deras ögonhälsa och allmänna välbefinnande.

Detta är anledningen till att vi beställt denna dataanalys för att visa hur skärmtidsvanor varierar från land till land. Resultaten visar hur mycket skärmtidsvanor varierar mellan olika kulturer. Som bas för denna dataanalys valdes 25 länder av Organisation för Ekonomiskt Samarbete och Utveckling (OECD), som samlat in omfattande jämförbara uppgifter om skärmtid under fritiden, alltså utanför skola och arbete. Resultaten visar hur många minuter per capita som i genomsnitt tillbringas framför en skärm utanför skola och arbete. Med Covid-19 pandemin kommer den totala tiden människor tillbringar framför en skärm att bli ännu högre.

Uppgifterna avslöjar hur många minuter per dag en genomsnittlig person i dessa länder spenderar tittandes på TV och streamingtjänster, spelar TV-spel och hur mycket tid de är på sociala medier. Dessa siffror har samlats in för att beräkna hur mycket varje land avviker från medianen avseender skärmtid under fritiden. Även antalet minuter vid en telefonenskärm har inkluderats för att ge en uppfattning om hur mycket tid människor i varje land spenderar med telefonen.

Skärmtid under fritiden
  • TV
  • Streaming
  • TV-spel
  • Sociala medier
  • Smarttelefon
  • Total procentuell avvikelse från medianvärde
Total poäng
  • Total poäng
Metodik

Alla medlemsländer i Organisationen för Ekonomiskt Samarbete och Utveckling (OECD) har analyserats utifrån ett urval av påverkande faktorer inom följande undersökningsområden: “Skärmtid under fritiden i minuter per dag”.

OECD länderna Chile, Estland, Grekland, Island, Japan, Lettland, Litauen, Luxemburg, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern kunde inte inkluderas i analysen på grund av brist på data.

Uppgifterna erhölls 2020-10-15.

Uträkning

För att kunna jämföra resultaten från alla undersökta länder standardiserades resultaten på en skala från 0 till 100. Landet med högst totalpoäng i respektive påverkande faktorer fick poängen 100. Landet med lägst totalpoäng i respektive påverkande faktorer fick poängen 0. Poängen för övriga länder rankades mellan 0 och 100 i förhållande till deras resultat. Det slutliga resultatet relaterat till ett utredningsområde var summan av poängen för alla påverkande faktorer inom respektive utredningsområde.

Exempel: Utvärderingsresultatet för det första utredningsområdet var en summa av de standardiserade resultaten av följande faktorer: “TV”, “Streaming”, “TV-spel”, “Sociala medier” och “Smarttelefon”.

Det slutliga resultatet är summan av poängen för båda områden som även dessa standardiserades på en skala från 0 till 100 för att kunna beräkna den slutliga rankningen.

Följande formel har använts för standardiseringen:

Vårt optikerteam vägleder dig gärna

Vanliga frågor och svarVanliga frågor och svarKontaktKontakt08-55 00 25 6008-55 00 25 60

Betalningsalternativ

Klarna LogoVISA LogoMastercard LogoSwedbank LogoHandelsbanken LogoSEB LogoNordeo Logo

Fraktsätt

Postnord Logo

Så att du kan shoppa tryggt online

TRYGG E-Handel Logo